OTOBÜS ESNAFI DERTLİ Mİ DERTLİ...!
Antalya Otobüsçüler Odası Başkanı Yasin Arslan, halk otobüsü esnafının batma noktasına geldiğini hatırlatarak, sektörün ve çalışanların tek geçim kaynağı olan otobüslerini kaybetmemeleri için alınması gereken acil tedbirleri anlattı. Antalya’da faaliyet gösteren 489 özel halk otobüsü esnafı ve ailelerinin, 1000’e yakın çalışanları ile birlikte akaryakıt zamları ve girdi maliyetlerinin artması sebebi ile batma noktasına geldiğini hatırlatan Başkan Arslan, “Salgının başından beri kendi imkanlarımızla kısmen Antalya Büyükşehir Belediyemizden aldığımız desteklerle toplu taşıma hizmetini sürdürmeye çalışan esnafımızın, acil tedbir alınmaz ise iflasları kaçınılmazdır” dedi. Alınması gereken acil tedbirleri hatırlatan Arslan, “Sektörümüzün ve çalışanlarımızın tek geçim kaynağı olan otobüslerini kaybetmemeleri için alınması gereken acil tedbirlerin hayata geçirilmesi lazım. Hükümet tarafından akaryakıttan alınan ÖTV ve KDV’nin toplu taşıma araçlarından alınmaması; sektörün maliyetlerinin düşürülmesi anlamında MTV vergisinden muaf tutulması gerekmektedir. Ücretsiz hizmet eden tek sektör olan özel halk otobüsünden TÜVTÜRK muayene ücreti almamasını istiyoruz. İçişleri Bakanlığı ve Aile Bakanlığı tarafından zorunlu olarak ücretsiz taşıtılan 18 kalem vatandaş için biniş kısıtlaması getirilmesi lazım. 2018 yılından bu yana 1000 TL olan 65 yaş ödemesinin biniş başına emekli ücreti üzerinden ödenmesini talep ediyoruz” diye konuştu.
‘Acil düzenleme şart’
Antalya Büyükşehir Belediyesinden de talepleri olduğunu ifade eden Arslan, “Büyükşehir Belediyemiz tarafından esnafımıza İstanbul Kayseri illerinde uygulanan kilometre esaslı modelin şehrimizde acil olarak uygulanması talep ediyoruz. Neden kilometre esaslı model diye sorarsanız her gün gelen akaryakıt zamlarının toplu taşıma ücretlerine yansıtılmaması için önemlidir. Son 4 ayda akaryakıta yüzde 130 zam geldi. Biz ise UKOME tarafından yüzde 34 oranında zam aldık. Bugün toplu taşımaya yüzde 130 zam uygulanmış olsa tam ücret 9,45 TL, öğrenci ücreti 5,50 TL, emekli ücreti 8,40 TL olması gerekiyor. Esnafımın 1 kilometre maliyeti 11,50 TL’dir. Bizler aylık hat üzerinde 6000 kilometre yapmaktayız. 6000 çarpı 11,50 ile 69 bin TL maliyetimiz var. Bu sadece maliyetimizdir. Bizler taşıdığımız yolcu ücretinin karşılığında 35 bin TL ciro yapmaktayız. Büyükşehir Belediyemiz ücretsiz ve indirimli yolcular için 1 TL destek sağlıyor. Ayda 4 bin TL yapıyor. Aynı toplu taşıma işini Antalya Büyükşehir Belediyemize ait 12 metre otobüslerle Antalya Ulaşım AŞ de yapmaktadır. Onların en son akaryakıt zammı ile 1 kilometre maliyeti amortisman hariç 10,70 TL olup ortalama 10,000 kilometre yaptığını söyleyen yetkililer 10,000 çarpı 10,70 ile 107 bin maliyet olarak hesaplanmaktadır. Onlarında günlük taşıdığı yolcu üzerinden aylık hesabına 35 bin TL yatırılmaktadır. Aradaki fark olan 72 bin TL belediyemiz bütçesinden veya Ulaşım AŞ. Sermaye artırımı ile giderilmekte ve karşılanmaktadır. 72 bin TL zarar hiçbir Ulaşım AŞ. veya Ulaşım Daire Başkanlığı yöneticisi cebinden çıkmamaktadır. Taleplerimizin Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan ve Antalya Büyükşehir Belediyesi Başkanımız Muhittin Böcek tarafından dikkate alınması, yüz binlerce insanın geçim kaynağı olan büyük bir sektörün yok olmasını engelleyecektir. Durum gerçekten vahimdir. Kamu hizmeti yapan özel halk otobüsleri hizmeti aksatmamak için borçlanarak, elinde avucunda ne varsa satarak bugünlere gelmiştir. Artık sözün bittiği ve kelimelerle anlatılamayacak derecede zor durumda olan esnaflarımızın, devletimizin desteğine ve yapacağı düzenlemelere acil ihtiyacı vardır. Cumhurbaşkanımızın ve Büyükşehir Belediye Başkanımızın sektörümüzün yok olmasına müsaade etmeyeceğini umut ediyor saygılar sunuyoruz” diyerek acil sıkıntılara çözüm bulunmasını istedi.
Esra ALTUNKES